Sunday 21 December 2014

Melayu mudah ditipu. Melayu bila-bila kena tipu

Melayu ni mudah TERTIPU
Sampai bila-bila pun TERTIPU

Hei Melayu
Sering kali kau melaungkan
Mengaum bagai Singa lapar
Terjerat dan tertangkap sudah
Singa kini kau menjadi jinak
Tiada tinggal di hutan belantara
Apa yang ada adalah penjara
Hei Melayu
Cuba kau lihat sejarah silammu
Adakah engkau ini pengemis
Adakah engkau ini nelayan
Atau mungkin lanun di lautan
Bukan aku yang cakap macam tu
Coretan sejarah di ubah gantinya
Nak hapuskan BANGSAmu bodoh
Hapuskan sejarah nenek moyangmu
Bahlul
Hei Melayu
Aku tak percaya kepada TUAH
Biarpun Si JEBAT yang derhaka
Apakah kamu ni pekak buta dan tuli
Memanglah kita hidup dalam budaya
Tapi apa agamamu apa syariatmu
Maka itulah punca Raja hilang kuasa
Nah kau lihat sekarang dan dulu
Nak mampos kau nak ulangi lagi

Hei Melayu
Jiwa aku kerap memberontak
Aku benci kotak fikiranmu
Tanahmu tergadai
Rumahmu terjual
Ada apa dengan harta pusaka
Pusaka kamu hanya bercerita
Kisah masa-masa lampau
Tapi ada suatu perkara NYATA
Melayu seangkatan TALIBARUT
Begitu ramai duduk di kota
Di seberang tambak pun ada
Hei Melayu
Jika kamu berpanjikan kalimah
Jika kamu berpayung syahadah
Tapi kenapa kamu ini masih DUNGU
Bukan aku suruh kamu buat kamu
Meroyan sana dan sini BODOH
Cubalah berfikir menjadi matang
Nenek moyangmu telah tertipu
Kini dengan ilmu pun kau kena tipu
Hei Melayu
Kita bukan lagi di zaman penjajah
Tapi mindamu masih terjajah
Termangu dibuai mimpi indah
Bahasamu kini mulai tercabar
Salah siapa tanya diri salah siapa
Telah termaktub dalam perundangan
Melayu adalah bahasaku
Hei Melayu
Kalau aku kerap bercerita
Tetap tak akan ada kesudahan
Yang lalu usah kau tangiskan
Kau perlu bangkit perlu pengorbanan
Kau harus berani mencuba
Tapi kalau kertas kau coret sama
Malang sungguh KETURUNANmu
Melayu mudah ditipu
Melayu bila-bila kena tipu

(Masrulhakim)

No comments:

Post a Comment