Thursday 23 January 2014

Terukir dalam setiap hiasan.

Terukir dalam setiap hiasan.

October 4, 2010 6:16 ptg



Terukir dalam setiap hiasan. Tersenyum namun tersimpul rahsia. Perjalanan bagi setip individu yang hidup. Masa tidak akan menunggu tetapi menanti untuk diiringi dalam penentuan qada dan qadar. Apa hakikat itu? Hakikat menerima dan memberi itulah daya dalam hayat. Mencapai sesuatu mungkin dapat mungkin tidak. Apa yang penting berdoa dan usaha. Setiap sinaran cahaya pasti ada gelapnya. Begitu juga alam hidup. Tidak ada kegembiraan tanpa kedukaan. Kesempurnaan yang nyata tiada. “BagiMu segala puji Yaa Allah. Aku mohon kepadaMu daripada apa yang baik untuk diri dan imanku serta dalam kemampuanku.”

Terukir dalam setiap hiasan. Kekadang apa yang indah itu adalah pesona saja. Kabur dalam terang. Lumrah kebanyakan manusia yang mana apa yang terlihat indah itulah indah. Sebenarnya belum ada keindahan tanpa mengenal dalam erti indah itu sendiri. Antara rasa dan firasat itu ada berbeza. Sifat rasa lebih mengolahkan kepada diri. Apabila buta hati yang terlihat itu benar sedangkan ia adalah sebaliknya.


Terukir setiap hiasan. Apakah menjalani kadar hidup ini dengan banyak penipuan? Hidup tanpa amanah pastinya kelak hilang kepercayaan. Bukan hanya kepada diri tetapi juga yang lainnya. Setiap perkara itu ada niatnya. Tanya diri apakah niat itu tulus atau sebaliknya. Kebenaran akan sentiasa benar.

No comments:

Post a Comment